tisdag, februari 28, 2006

Elfenbenssvart


Läste Henrik Kullanders bok strax efter att den kom ut 2002, och den har stannat i mitt medvetande sedan dess. Elfenbenssvart förmedlar en känsla som jag delar med författaren. Tomrummet som uppstår efter studieåren, frågan om vart man är på väg och insikten att det inte finns någon utstakad framtid som väntar... Huvudpersonens roll som "iaktagare" av allt som sker är något som jag identifierar mig starkt med. Efter att jag läst boken var jag svårt frestad att göra nattliga inbrott hos grannarna, äta kalaspuffar i deras kök och skriva latinska sentenser på tapeterna. Men varför recensera när andra redan gjort det så väl. Kort sagt, "Elfenbenssvart är en smått absurd och svärtad berättelse om leda och om behovet att bli sedd, att få något att hända som spränger dammluckorna".2005 kom Henrik Kullanders andra bok "Någonting odödligt" men den har jag inte blivit drabbad av ännu...

Hmm.. varför måsta man alltid känna sig som en looser när man är sjuk och febern vägrar släppa? [fet jobbångest]

Jajustdet, Kullanders böcker är utgivna på Whalstöm & Widstrand....

Inga kommentarer: