söndag, februari 12, 2006

Inspiration eller?




En hel del litteratur har dykt upp som behandlar flickor som skär sig och far illa. De mest kända svenska exemplen är väl "Vingklippt ängel" av Berny Pålsson och "Zebraflickan" av Sofia Åkerman. Jag funderar mycket på om jag ska uppmuntra ungas läsande av denna typ av litteratur. Jag har märkt att många flickor med liknande tendenser glorifierar de här tjejernas liv och betende och ger det hela en slags kultstatus. Istället för att bli avskräckande exempel som skall skapa förståelse, kan det vara så att man identifierar sig och får nya ideer om hur man kan göra sig själv illa. Hmm... Någon som har tankar eller erfarenhet kring detta?

Intressant är att Sofia i sin blog avråder från att läsa Bernys bok.

4 kommentarer:

Laanna sa...

Det finns väl nästan alltid en risk/möjlighet med all litteratur att man identifierar sig med karaktärerna?
Att det händer handlar om riktiga tjejer kan ju iofs påverka extra mycket, men det blir kanske svårt att "förbjuda" unga tjejer att läsa?
Det kanske vore en idé införa läsning av såna här böcker i skolan och sen diskutera innehållet i grupp för att förhindra att allt för många tar efter...kanske.

Fru Hallonbåt sa...

Att "förbjuda" har aldrig varit aktuellt, men man styr även indirekt när man gör urval till läsprojekt och bokbestånd. Som du säger så kräver nog den här typen av litteratur få utymme för reflektioner och diskussioner.

Anonym sa...

hej!
ville bara säga, jag har läst bernys bok och nästintill alla tjejer i min klass, men det finns folk i min klass som tom börjat göra likande saker som hon efter de läst boken...
det borde nästan vara ålders gräns på den...

kram

sandra sa...

hej!
jag har läst Zebraflickan av Sofia Åkerman och eftersom jag är god vän till henne kanske jag är lite partisk, men jag vet att hon medvetet har gjort alla skador luddiga för att man inte ska ta efter henne. Att hon uppmanar till att inte läsa berny paulssons bok kan bero på att denna tydligt beskriver många olika sätt hon själv har skadat sig på. Jag tycker det är bra att litteratur som denna uppmärksammas, eftersom självskadande är ett växande problem bland unga som gamla. Jag har själv skadat mig en del under tiden jag varit sjuk och sofias styrka (som klarat sig ur det sjuka livet) har gett mig kraft att kämpa för att må bra. //sandra