tisdag, oktober 24, 2006

Varning för religös propaganda!



När världen bestod av ont och gott och Jesus var en kärleksfull far i vars knä man kunde krypa upp i och bara duga...

Då läste jag Fantasyserien av John White. "The archives of Anthropos". Endas del 3 Tornet på Gebura, & del 4 Järnspiran, i serien har översatts till svenska och jag läste dem från pärm till pärm ett oräkneligt antal gånger tills de gick sönder och jag önskade mig nya exemplar. Precis som med Lewis böcker om Narnia blev jag helt förtrollad. Båda dessa författare har en förmåga av att spegla själens resa som jag inte återfunnit i någon annan Fantasy-litteratur. [I ärlighetens namn skall sägas att jag har mycket kvar att upptäcka]

Det farligaste är förstås det invävda kristna budskapet som kan fördärva vilken liten godtrogen ungdom som helst. Eller för att citera en lärare på Bibliotekshögskolan i Borås: "-De är så religösa så man kan knappt ta i dom" :) Jag är lite förundrad över vad som upplev vara så skrämmande i denna "älska din nästa som dig själv"-kultur som böckerna förmedlar? Visst kan man kritisera förlegade könsroller och andra ev. misstag men det gäller ju flertalet av böcker som skrevs under samma tidsperiod. Varför kasta ut babyn med badvattnet? (Lotta Olsson har skrivit intressant om Narnia serien...)

Vad jag ville berätta för världen är att jag återigen bekantat mig med "The archives of Anthropos" den här gången i orginalspråk med början i del 1 "The Sword Bearer" och ämnar plöja alla 6 inom den närmsta framtiden. Än så länge ger läsningen glada magkänslor och jag somnar med en trygg känsla av högre makters beskydd, men dyker det upp några frågetecken så lovar jag att rapportera!

För modiga läsare finns John Whites böcker att betsälla på närmaste e -bokhandel.

  1. The Sword Bearer
  2. Gaal the Conqueror
  3. The Tower of Geburah
  4. The Iron Sceptre
  5. Quest for the King
  6. The Dark Lord´s Demise

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker det är så kul att du är bibliotikare (svårt att stava till dessutom). Min bror ville bli det. Min syster vill bli det. Min kompis mamma är det. Jag vill inte bli det.

en kompis kompis syster pluggar till det.

jag funderar huruvida det är för mycket bibliotikarer här i världen.

(och nu visar det sig att du jobbar med något annat, eller hur)

Fru Hallonbåt sa...

En sak är säker.
Det finns fler bibliotekarier än det finns jobb.

Och jar är fortfarande verksam på bibblagolvet, men kanske blir det en paus, kanske inte.

jag älskar/hatar mitt jobb varannan dag men det har du väl märkt.

Offentligsektor suger så det är inget drömyrke som många går och tror ;) även om det finns ögonblick som är lyckliga.

Du ska altså glömma offentlig sektor. Bli nått kaxigt inom media istället.

:)