torsdag, juni 15, 2006

Förundrad


...blir jag när jag tänker på fotbollens makt.

Hur många skall gå till sängs med ett leende på läpparna i afton? Hur många chipsskålar skall diskas med en suck i morgon bitti? Hur många flak öl...?

Fast det intressantaste är just människans förmåga att projicera livets mening till dessa ögonblick. Att se en potensiell förlust som ett personligt nederlag eller skrålande segerrusig sjunga fyfan vad vi är bra!

Levande, pulserande, spänning och närvaro i ögonblicket? Är det vad detta handlar om?

Det talas om lagsportens brödraskap, fotboll är så vackert, säger somliga?!

Vad handlar detta om?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag fattar faktiskt inte riktigt:) hur man kan engagera sig så. men det är ju jag. kan väl va lite spännade om det blir några mål. men det blir ju så få. ... det finns ju andra vackra saker för oss som inte förstår tjusningen som tur är. Jag sa nog göra en liten lyckoburk att ta till när jag inte ver vad jag villl göra. jag har ju redan gjort en kvittoburk på din inrådan. och jag fick tillbaks på skatten!

Anonym sa...

Fy, vad trött jag är på fotbollen! Idag blev sambon så gott som tvingad att se matchen på pub med storbild. Själv åkte jag inlines på helt öde gator (surrealistiskt) och tittade på Musikbussen från Ransäterfestivalen.

Fru Hallonbåt sa...

greenfinch & ylva: Ja man får nog nöja sig med att se på och glädjas åt de glada så länge det håller. Min sambo är ju gammal fotbollspelare så jag ser på nära håll och rycks med för att jag vill att han ska bli glad. För vissa är det nog en lika god verklighetsflykt som en härlig bok.... ;)

Grattis greenfinch till burkarna och skatten! Du inser väl att du måste skaffa en magisk burk så att du blir glad bara av att se på den!? :)